Achter het Huis

Een nieuwe, eigentijdse bewerking van de dagboeken van Anne Frank

‘Afrekening met heilig aura van Anne Frank (…) De discussies zijn bij vlagen geestig, zoals je kunt verwachten in het van postmoderne ironie en taaldrift doortrokken universum van Pfeijffer (…) een gedurfd standpunt van de makers’
****NRC

‘Achter het Huis balanceert op de grens van ernst en spot, maar als het lukt ontstaan prachtige scènes (…) blasfemische bewerking (…) eigentijdse oorlogsallegorie’
***Volkskrant


Het dagboek van Anne Frank’ behoort al decennia tot de meest gelezen boeken ter wereld. De manier waarop zij haar gedachten en ervaringen opschreef, blijft jong en oud intrigeren. Dagelijks staan mensen in de rij om het Anne Frank Huis aan de Amsterdamse Prinsengracht, waar zij tussen 6 juli 1942 en 4 augustus 1944 haar dagboek schreef, te bezoeken. Achter het Huis is gebaseerd op haar dagboeken.

Wat deed het leven in de benauwde omgeving van haar onderduikadres met een opgroeiend meisje? En hoe was dat voor de mensen om haar heen? Deze vragen vormden het uitgangspunt voor Achter het Huis, geschreven door Ilja Leonard Pfeijffer. Zijn benadering laat zien wat het zo dicht op elkaar samenleven, terwijl buiten de vijand rondloopt, met mensen doet. Deze opeenstapeling van emoties als angst, liefde, hoop en wanhoop wordt helaas nog steeds dagelijks ervaren in oorlogsgebieden.
Een voorstelling voor jong en oud over een bijzonder meisje en de mensen om haar heen.

Tickets

+ + = € 35,00

Cees Geel e.a.

Toneel

zaterdag 25 november

20:15 - 22:55 uur

podium één

Beleef meer

Theaterdiner

Inleiding

Inleiding

Voorafgaand aan deze voorstelling is het mogelijk een inleiding bij te wonen. Tijdens inleidingen leert u de achtergrond van de productie kennen. Waarom wordt een bepaald stuk gekozen? Hoe groot is de rol van de regisseur? Wat is de achtergrond van een bepaalde schrijver, choreograaf of componist? Zo leert u op een andere manier naar een voorstelling te kijken. Reserveren is gewenst.

 

Over de inhoud
In de inleiding bij Achter het Huis wordt ingegaan op de keuzes van schrijver Ilja Leonard Pfeijffer en regisseur Johan Doesburg. Achter het Huis is geïnspireerd op de wereldberoemde dagboeken van Anne Frank, en dan met name op de universeel menselijke aspecten ervan. Uitgangspunt voor de nieuwe toneelinterpretatie zijn de emoties en driften die naar boven komen als je twee jaar lang met acht mensen dicht op elkaar moet leven, terwijl buiten de vijand rondloopt. Om dit universeel menselijke thema te benadrukken zijn in de toneelversie de dagboeken ontdaan van hun specifieke historische context en zijn fictieve verhaallijnen toegevoegd. Wat zijn hiervan de theatrale en inhoudelijke gevolgen?

Zaterdag 25 november
19.30 – 20.00 uur
podium negen en tien
€ 2,50 / Vriend gratis

Reserveer direct

Recensiequotes & Credits

Recensiequotes

‘Afrekening met heilig aura van Anne Frank (…) De discussies zijn bij vlagen geestig, zoals je kunt verwachten in het van postmoderne ironie en taaldrift doortrokken universum van Pfeijffer (…) een gedurfd standpunt van de makers’
****NRC

‘Achter het Huis balanceert op de grens van ernst en spot, maar als het lukt ontstaan prachtige scènes (…) blasfemische bewerking (…) eigentijdse oorlogsallegorie’
***Volkskrant

‘Pfeijffer is er in zeker zin in geslaagd wellicht dichter bij de realiteit te komen dan ooit en dat levert mooie, maar schrijnende psychologische inzichten op die verder reiken dan het Achterhuis.’ 
***Telegraaf

‘Pfeijffer haalt het heilige van Anne Frank wat weg, wat bevrijdend werkt, en haalt het universele en actuele iets meer naar voren’
***Trouw

(…) geestig en to the point, en de acteurs zijn zonder uitzondering uitstekend
Noordhollands Dagblad


En over de acteurs:
‘Anne van den Burg overtuigt in haar vertolking van Anne Frank als pittige, getroebleerde tiener. Amarenske Haitsma vult haar mooi aan als zus Margot, uiterlijk onbewogen maar van binnen ziedend.
Dat er ook nog zo nu en dan gelachen wordt danken we vooral aan Raymonde de Kuyper. Haar Auguste van Pels is een innemende karikatuur, en De Kuyper staat verrukkelijk te spelen: swingend met al haar ledematen, haar gezicht een en al expressie en tics; wuft en wild en tegelijk zeer precies: maakt de rest kamermuziek, dan belichaamt zij de jazz.

Oda Spelbos maakt van Edith Frank het interessantste personage, met haar door wanhoop en walging gevoede sarcasme. Zij is de verrassende spil van deze voorstelling, en degene bij wie de teloorgang van menselijkheid het pijnlijkst zichtbaar wordt, tot en met het uiterst suggestieve, kwestieuze slot. Het onmogelijke aannemelijk maken, dat is de kracht van fictie.’
-Volkskrant***

‘…het debuut van Anne van der Burg, die lekker brutaal en oprecht overkomt.’
‘De dialogen zijn soms wel erg literair maar geestig en to the point, en de acteurs zijn zonder uitzondering  uitstekend.’
-Margriet Prinssen, HDCregiomedia

Credits

Tekst: Ilja Leonard Pfeijfer (o.a. De eeuw van mijn dochter, De Advocaat)

Regie: Johan Doesburg (o.a. Het Nationale Toneel, Wie is er bang voor Virginia Woolf? uit 2017)

Rolverdeling: Anne van der Burg, Hajo Bruins, Oda Spelbos, Raymonde de Kuyper, Cees Geel, Marie Louise Stheins, Michiel Nooter, Joost Koning en Amarenske Haitsma

Restaurant

Maak uw avond uit compleet

Wist u dat u voorafgaand aan theatervoorstellingen een hapje kunt eten in ons theaterrestaurant in Spant? Spant combineert cultureel ontspannen met culinair genieten. Geniet van de gerechten van onze eigen chef-kok en zijn keukenbrigade. Het theaterrestaurant is geopend vanaf 17:30 uur op voorstellingsavonden. Wij zorgen ervoor dat u op tijd in de theaterzaal zit. Reserveren is gewenst.

Reserveer online

Of reserveer via onze kassa.