Lichter dan ik

Korthals Stuurman Theaterproducties

Twee jaar geleden waren de reacties van zowel pers als bezoekers op de voorstelling De tolk van Java overweldigend. Dezelfde makers brengen opnieuw een voorstelling waarin de onderbelichte kant van de Nederlandse koloniale overheersing centraal staat,

Lichter dan ik, geschreven door Dido Michielsen, is het aangrijpende verhaal van een jonge vrouw die de standenmaatschappij van Indonesië wil ontvluchten en haar eigen pad kiest. Als zij vervolgens als njai, oftewel huishoudster en minnares van een Hollander, een dochter op de wereld zet, blijkt de vader hun relatie noch de dochter te willen erkennen. Noodgedwongen geeft zij haar moederrol op om een betere toekomst te bieden aan haar dochter, die door haar gemengde bloed en daardoor ook lichtere huidskleur de kans heeft meer status te verwerven. Deze onvrijwillige, ingrijpende keuze zal haar de rest van haar leven achtervolgen.
Lichter dan ik biedt vanuit het perspectief van de vrouw een blik op de strijd die vele Indonesische vrouwen hebben gestreden tijdens de koloniale overheersing.


Inleiding bij Lichter dan ik

Waarom wordt een bepaald stuk gekozen? Hoe groot is de rol van de regisseur? Wat is de achtergrond van een bepaalde schrijver, choreograaf of componist? Waarom is het decor zo vormgegeven? Hoe belangrijk is een enscenering? Wat voor effect hebben licht en geluid op een productie? Tijdens een inleiding leert u de achtergrond van de productie kennen. Zo kijkt u op een andere manier naar een voorstelling. Acteur Kees Hulst verzorgt de inleiding bij Lichter dan ik.

Bij het boeken van de kaarten is het direct mogelijk uw plaatsen voor de inleiding te boeken.
Heeft u al kaarten geboekt en wilt u alsnog naar de inleiding, boek dan hier uw plaatsen voor de inleiding.


Recensies:

‘De uitstekend spelende vrouwen laten (…) goed zien en voelen hoe het is om een speelbal te zijn in een patriarchale samenleving, of dat nou de Javaanse of de Nederlandse is.’ – de Volkskrant

‘Tegelijkertijd staat de toneelvoorstelling als een imposant huis, door de sterke acteerprestaties van de volledige cast. Het is een indrukwekkend geheel dat nooit té zwaar wordt, maar dat je de pijn van deze vrouwen niet snel zal laten vergeten.’ – Theaterkrant

‘Sommige scènes worden zo subtiel gespeeld waardoor de onderliggende tragiek nog harder binnenkomt. Het moment dat Isha te horen krijgt dat haar kind wordt afgenomen, gaat echt door merg en been.’ – Theaterparadijs

‘Het verdriet en de pijn worden voelbaar neergezet. Dit alles in de wetenschap dat deze geschiedenis de geschiedenis is van zovele, zo niet alle, Indische Nederlanders.’ – Moesson

Roman Dido Michielsen
Bewerking Esther Scheldwacht
Regie Olivier Diepenhorst
Met Esther Scheldwacht, Kees Hulst, Denise Aznam, Thomas Cammaert en Tara Hetaria


LET OP: Bij binnenkomst in het theater vragen we u om uw ‘coronatoegangsbewijs‘ te tonen.
Deze kunt u digitaal (via de Coronacheck-app of de telefoon) of op papier laten zien. Lees hier meer informatie.

Tickets

+ + = € 31,50

Toneel

podium één

zaterdag 18 december

14:30