De mannen van Maria
Anna Drijver
‘De mannen van Maria’ vertelt het waargebeurde verhaal van een vrouw die in een bikkelharde tijd zag wat haar mogelijkheden waren, haar eigen weg koos en deed wat geen enkele vrouw voor haar had gedaan. Het is een uitzonderlijk historisch relaas, doorspekt met thema’s die ook in deze tijd relevant zijn.
In 1625 wordt de achttienjarige Maria van Aelst door haar ouders naar ‘de Oost’ gestuurd, het huidige Indonesië. In Batavia, het hete, stinkende koloniale hoofdkwartier van de VOC, zijn meisjes nodig. Nette Hollandse meisjes om Hollandse kinderen te baren. Maar in plaats van te zuchten onder de natte hitte, gaat Maria handelen, dwars tegen alle verboden in, om het wachten op een kind te verzachten. Vier jaar later is ze voor de tweede keer weduwe én rijk.
Actrice Anna Drijver was zeer onder de indruk van het boek ‘De mannen van Maria’ van Anneloes Timmerije en vroeg de veelbelovende toneelschrijver Maxine Palit de Jongh de roman te bewerken tot een indringende monoloog. Olivier Diepenhorst tekent voor de regie.
Recensies
★★★ Volkskrant
(…) Anna Drijver weet je als Maria ook op verrassende momenten te raken. Ook wanneer Rembrandt haar naschildert en we Maria’s gedachtestroom horen – wat ziet de kunstenaar, kijkt ze wel vrolijk genoeg? – hang je aan Drijvers lippen.
Theaterkrant
“Anna Drijver brengt met ijzersterke acteerprestatie het koloniale leven pijnlijk dichtbij.”
“Het decor is eenvoudig en inhoudelijk een schot in de roos.”
“Anna vertelt en speelt de rol zonder opsmuk, heel oprecht en dichtbij zichzelf.”
“Het is een gedurfde keuze van de makers dat ze juist in deze tijd wegblijven van morele oordelen. De mannen van Maria kruipt indringend in het hoofd en hart van Maria zélf en laat de interpretatie aan het publiek over.”
Credits
spel: Anna Drijver | regie: Olivier Diepenhorst | tekst: Maxine Palit de Jongh naar de roman van Anneloes Timmerije | decor: Lidwien van Kempen | kostuums: Sandro Lima | licht: Yuri Schreuders | muziek: Mark van Bruggen | techniek: Manon Buscop | campagnebeeld: Benning & Gladkova | scènefoto’s: Sanne Peper